پایگاه ممتی، نایین/ جوانان و نوجوان در محمدیه، اوقات فراغت…

م

 جوانان و نوجوان در محمدیه، اوقات فراغت… عکس: محسن موسی کاظمی

حصارهای تنگ و بسته مدرسه كه تمام می شود و كارنامه قبولی كه به دست دانش آموزان می رسد انگار كوهی از مشكلات كنار می روند و لذت رهایی از تمام قید و بندهای مدرسه بر جان دانش آموزان می نشیند، اما این لذت چندان دوامی ندارد، چرا كه پس از مدتی علافی در كوچه های محله و سر و كله زدن با بچه های همسایه، نق نق های حوصله ام سر رفت شروع می شود و این درست در حالی است كه چند روز مانده به پایان امتحانات بحث نخ نمای غنی سازی اوقات فراغت نقل مجلس مسؤولان و رسانه ها می شود. هرچند كه ارقام میلیاردی بودجه های دولتی برای گذران اوقات فراغت اول و آخر تعطیلات تابستانی مطرح می شود، اما در طول این مدت فقط كافی است سری به خیابان های شهر نایین بزنید تا خیل جوانان بیكار و بی حوصله را در گوشه و كنار ببینید. وزارت آموزش و پرورش، اداره ورزش و جوانان، سازمان دانش آموزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، تشكل های غیردولتی، نیروهای مقاومت بسیج  و چندین دستگاه اجرایی و مؤسسات دولتی از جمله دستگاه هایی هستند كه هر سال آمار خود را برای اوقات فراغت جوانان ارایه می دهند و این در حالی است كه هنوز اوقات فراغت متولی ندارد و تعداد محدودی از جوانان از امكانات این مراكز استفاده می كنند. بسیاری از جوانان در محمدیه، معتقدند، كه اوقات فراغت آنها به بطالت می گذرد به رغم این كه اوقات فراغت به تأكید برنامه ریزان و سیاستگذاران از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. و حتی برخی آنها برنامه های دولت در امر اوقات فراغت جوانان را مطلوب نمی دانند و بعضا نیز از  بی عدالتی در توزیع عادلانه امكانات عمومی برای گذران اوقات فراغت شكوه می كنند.

اوقات فراغت از دیدگاه اقشار مختلف:

دوست جوان و تحصیل کرده ای در این باره میگوید: واقعیت این است که فراغت پدیده مظلومی است. در بحث های اجتماعی وقتی محقق بخواهد یک آسیب اجتماعی مثل دزدی را بررسی کند، به او بودجه و امکانات میدهند ولی من کمتر دیده ام که واقعا به طور علمی در مورد پدیده اوقات فراغت بحث شود، در حالی که فراغت مساله بسیار مهمی است. وی میگوید: واقعیت این است که کارگردانان تبهکاری هم وقتی میخواهند کسی را به تباهی بکشند، از زمان فراغتش استفاده می کنند. زمان کار که زمان تعهد و اشتغال است، زمانی است که آدم ها فرصت ندارند به کار دیگری بپردازند. ولی افراد در زمان فراغت آزاد هستند و تبهکاران از این روزنه، مخصوصا جوانان را به تبهکاری و فساد می کشند. وی معتقد است در فصل تابستان بر میزان بزهکاری افزوده میشود. زیرا انبوهی از جوانان در این فصل فراغت دارند ولی مدیریت فراغت ندارند. تبهکاران از همین خلا فراغت استفاده می کنند و آن ها را جذب می کنند. یکی از نوجوانان قشر محروم جامعه در خصوص برنامه های تابستان و به اصطلاح اوقات فراغت خود می گوید: دانش آموزان مناطق محروم سهمی از بودجه اوقات فراغت ندارند و آنچنان که بر این مسئله در شهرستان ها اهمیت قائل هستند برای جوانان و نوجوانان مناطق محروم ارزشی قائل نیستند. او میگوید: اکثرا در مناطق محروم به تفریحات خیابانی چون فوتبال در آسفالت آن هم در گرمای سوزان تابستان خوزستان اکتفا میکنند چرا که هیچ کلاس و برنامه خاصی برای تابستان در این منطقه برگزا نمی شود.دختران به اجبار در خانه و در کنار والدین خود این دوران را سپری میکنند و پسران نیز اوقاتشان به بطالت میگذرد بنابراین بعد از  گذر یک ماه از تابستان با روحیه ای خسته مابقی تابستان را به انتظار شروع مجدد کلاسها در مدرسه طی میکنند که همین روحیه خسته و احساس سرخوردگی مانع از پیشرفت وایجاد  انگیزه در خواندن درس برای آنها در سال تحصیلی جدید خواهد شد. دوست دیگری اوقات فراغت را در دو بعد فکری و جسمی می بیند. وی اثر بخشی اوقات فراغت را در گرو ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای جامعه توسط دستگاه های ذی ربط دانست و می گوید: موثرترین دستگاه هایی که میتوانند نقش مهمی در ایجاد بستری مناسب برای اوقات فراغت جوانان فراهم کنند از دیدگاه من شهرداری، تشکل های غیر دولتی و مجموعه های آموزشی و فرهنگی میتوانند باشند که بایستی در این راستا برنامه های جدی تری را دنبال کنند.

یکی از خواهران محترمه می گوید: اولا سوال من این است که چرا هر وقت صحبت از فراغت است، فقط به یاد فرزندانمان میافتیم؟ خود پدر و مادر هم نیاز به فراغت دارند. البته چون پدر و مادرهای امروزی در کودکی متعلق به عصر فراغت نبودند، شاید برای فرزندانشان هم مثل خودشان فراغت درست و حسابی قایل نشوند. عد ه ای به فرزندانشان می گویند الان وقت کار است، کارت را انجام بده، اصلا تفریح کجا بود! گردش و بازی یعنی چه؟ و در بعضی موارد هم برعکس خانواده هایی وجود دارند که به دقت فرزندانشان را کنترل میکنند. فلان ساعت برو فلان جا، فلان ساعت استخر، از آنجا که فارغ شدی  موسیقی… این ها هم که دیگر فراغت نیست. پس می بینیم که افراط و تفریط است. فراغت تنها این نیست، بلکه  کارهای خیلی ارزان و ساده ای هم میشود انجام داد؛ کارهای ذوقی، مثلا فرض کنید یک کلکسیون پروانه یا… ساختن چیزهای بسیار کوچک، زیبا و ارزان است، ما فرزندانمان را برای این عادت های زیبا تربیت نکرده ایم و این کوتاهی از طرف خانواده از یک طرف و کوتاهی از طرف جامعه از طرف دیگر مشکلات زیادی را به وجود خواهد آورد.

پدر جوان تحصیل کرده عزیزی درپاسخ به، نقش خانواده در اوقات فراغت چقدر میتواند موثر باشد میگوید: مشخص شده که برخلاف انتظار، بیشترین مشاجره های خانوادگی در روزهای تعطیل اتفاق میافتد و حتی خیلی ها از جمله خودم در اواخر روزهای تعطیل حالاتی از افسردگی را در خود احساس می کنند. مخصوصا فرد جوان احساس می کند ایامی که سر کار میرود، مشغول است، حالا جمعه است، بیکار و سرگردان، مانده که چه کار کند. وی می افزاید: به نظر من نقش خانواده هم کمتر از اجتماع نیست  پدران بزرگترین آموزگاران جامعه هستند و لذا بزرگترین آموزگاران  و مدیران فراغت اند و باید الفبای گذران فراغت را به فرزندانشان منتقل کنند و پایدارترین انتقال، انتقالی است که در هنگام کودکی صورت می گیرد چرا که در دنیای درونی کودکی باقی مانده و پایدار خواهد ماند. اگر قرار است پایدارترین و دایمی ترین تغییرات را در وجود انسان ها ایجاد کنیم، باید از خانواده شروع کنیم. اولین نکته این است که والدین، پدران و مادران بپذیرند که فراغت یک پدیده واقعی است و پدیدهای حساس و اساسی است، پس مرحله اول پذیرش واقعیت از جانب والدین و نگاه دقیق به واقعیت است. اینکه من به بچه بگویم که وقتی بیکار شدی، کتاب بخوان خیلی خوب است ولی وقتی من خودم کتاب را نشناسم، اصلا کتاب را به دست نگیرم، این حرف نمیتواند موثر باشد. مساله ما پذیرش رسالت است.

خانم… دانش آموز سال دوم متوسطه می گوید: هر ساله با فرارسیدن تعطیلات دانش آموزان، مسئولان صحبت از برنامه های مفصل سازمان خود برای غنی سازی اوقات فراغت داانش آموزان می کنند، ولی در عمل اغلب این برنامه ها اجرا نمیشود. او میگوید: اکنون مدارس تعطیل شده، ولی برنامه مدون و هدفداری از سوی مسئولان دستگاه های متولی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان ارائه نشده است. یا اگر شده در محله ی ما محمدیه امکان استفاده از برنامه ها امکان پذیر نیست! یکی از مسئولین شهر نایین چنین می گوید:  پایان امتحانات مدارس، شروع فصل تابستان، فصل اوقات فراغت دانش آموزان، آغاز داستانی تکراری است که از خرداد ماه هر سال  شروع می شود و اینکه برای ۳ ماه تعطیلی آن ها چه کار باید کرد و چه برنامه هایی داشته  باشیم؟ وی می افزاید: امروزه اوقات فراغت دانش آموزان در فصل تابستان به معضلی جدی برای ما  تبدیل شده است. به همین علت علاوه بر آموزش و پرورش، ارگانها و سازمانهای دیگری نیز در این حوزه وارد شده و سعی کرده اند بخشی از  اوقات فراغت دانش آموزان را پوشش دهند… بنده ضمن اینکه موفقیت مسئول محترم را از درگاه حق خواستار شدم گفتم: ولی حرف من این است؛ آیا همین نوجوانان و جوانان در محمدیه که خدا را شاکریم که بدون حمایت از مسئولین به صورت خودجوش اوقات فراغت را با انجام دادن ورزش های مختلف، و همچنین خواهران محترمه نوجوان و جوان و حتی بزرگسال از کلاس های موجود، بهترین استفاده را می کنند، امکانات نمی خواهند؟ تهیه حداقل امکاناتی که نیاز دارند مثل توپ، تور، لباس و… را هم به خاطر مشکل مادی ندارند. بنده بارها گفتم که مسئولین شهر نایین باد شاکر باشند از جوانان و نوجوانان در محمدیه! مگه میشه برای ورزش و تفریح شهر بوجه نیاد! که چنین نیست ولی متاسفانه در تقسیم بودجه به جرات می توان گفت که بی عدالتی صورت میگیرد. مسئول محترم در خصوص برنامه های فراغت امسال می گوید: با تشکیل دبیر خانه اوقات فراغت مبنی بر غنی سازی اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در صدد هستیم با همکاری دستگاه ها و فرمانداری شهرستان  برنامه ریزی های  بهتری در این خصوص بشود. ضمن تشکر از تمامی مسئولین محترم درخواست داریم یک نیم نگاهی هم به گذراندن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان عزیز اعم از دختر و پسر در محمدیه داشته باشند. مسئولان محترم بايد با ديد بازتري در اين حوزه عمل كنند. بايد به قشر محروم در غني‌سازي اوقات فراغت نیز توجه ويژه شود. خوشبختانه کتابخانه عمومی کانون هدایت مسجد سید محمدیه با همکاری باشگاه شاهین، جهت پر کردن اوقات فراغت برنامه های متنوعی تدارک دیده اند که از عزیزان تشکر میکنیم. توجه به اوقات فراغت بايد در رأس امور قرار گيرد. چون که آینده مملکت در دست توانمد و با استعداد همین جوانان و نوجوانان است. پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان و ارائه آموزش های مناسب، باعث رشد و شکوفایی توانایی های آنها شده و از انحراف فرزندان جلوگیری می کند. تربیت صحیح فرزندان از وظایف مهم والدین است که انتظار داریم با الگو قرار دادن بزرگان دین، اندیشه و علم، و با برنامه ریزی های صحیح در تابستان فرزندان خود را همچنان به مسائل آموزشی، پرورشی و دینی تشویق نموده و با کمک آموزش و پرورش در تربیت آنها اهتمام کنیم.

لزوم و اهمیت اوقات فراغت

توجه به مسائل نوجوانان و جوانان كه دغدغه اي هميشگي به حساب مي آيد، به دليل ورود ناگهاني آنان به اجتماع و درنتيجه افزايش احتمال بروز رفتارهاي نامتعادل، بسيارحائز اهميت است. در شهر کوچکی مثل نایین مي توان با برنامه ريزي صحيح از انرژي هاي فراوان و متراكم آنها براي سازندگي كشوراستفاده كرد و در عين حال بي توجهي به آنها تشديد انحرافات و آسيب هاي اجتماعي را در پي خواهد داشت. به همين جهت غني سازي اوقات فراغت نوجوانان و جوانان مسئله مهمي است و نبايد آن را به برنامه هاي محدودي خلاصه كرد كه معمولا ادارات آموزش و پرورش پس ازپايان سال تحصيلي و آغاز تعطيلات تابستاني تدارك مي بينند. پركردن بهينه اوقات فراغت، بحثي فرابخشي تلقي مي شود و تمام مجموعه هاي فرهنگي در اين كار دخيل هستند. بارزترين ويژگي اوقات فراغت، آزادي انتخاب ونوع فعاليت است. ولي والدين به تصوراين كه بايد وقت نوجوان وجوان فارغ شده از درس و مدرسه را لزوما پركنند، بدون توجه به علايق آنها ، كلاس هاي درسي، هنري، ورزشي، اردو و غيره را براي آنها تجويز و فرزندانشان را ملزم به شركت درآن مي كنند كه اين خود باعث عدم استقبال نوجوانان و جوانان مي گردد. در صورتی كه برای پركردن اوقات فراغت برنامه‌ریزی شود این ایام می‌تواند در شكوفایی استعدادها نقش مهمی داشته باشد و همچنین اگر نظارت كاملی بر روی دانش‌آموزان صورت نگیرد، این ایام می‌تواند به عنوان یك تهدید جدی تلقی شود همان طور كه بسیاری از مشكلات و ناهنجاری‌ها از سوی برخی دانش‌آموزان در ایام تعطیل صورت می‌گیرد، و این نشان دهنده اهمیت ویژه این دوران است كه توجه و برنامه‌ریزی خاصی را می‌طلبد. اوقات فراغت لحظه‌هايي هستند كه فرد فارغ از كار و مسئوليت آن را بر اساس تمايل شخصي خود تنظيم مي‌كند و برنامه آن در مورد هركس متفاوت است و به سليقه و نيازهاي روحي، سن و توان مالي فرد بستگي دارد. لحظه لحظه اوقات فراغت امروزه از چنان اهميتي برخوردار است كه حتي از آن به جایگاه و منزلت آينه فرهنگ جامعه ياد مي‌كنند. به اين معني كه چگونگي گذراندن اوقات فراغت افراد يك جامعه تا حد بسياري معرف ويژگي‌هاي فرهنگي و ميزان توسعه‌يافتگي آن جامعه است. بنابراين اگر طرح و نقشه زندگي و كار جوانان با برنامه‌هايي كه براي اوقات فراغت خود تنظيم مي‌كنند، مغايرت داشته باشد و يا تفريحات و فعاليت‌هاي فراغتي آنها با هنجارهاي فرهنگي در تضاد مي‌باشد اوقات فراغت به يك مشكل اجتماعي مبدل خواهد شد. یک کارشناس و روانشناس مسائل و هنجارهای اجتماعی درباره اوقات فراغت چنین مي‌گويد: اوقات فراغت اگر در یک مسیر هدایت شده قرار نگیرد نه تنها مفید نخواهد بود بلکه بسیار مخرب و منجر به آسیب های اجتماعی خواهد شد. وی می افزاید: در اوقات فراغت اگر جوانان و نوجوانان ما نتوانند انرژی درونی خود را به نوعی تخلیه کنند ممکن است به منجر به بروز انواع مختلفی از آسیب ها از جمله پرخاشگری، خود کم بینی، انزوا و بسیاری از آثار مخرب دیگر شود.

سخن پایانی:

پس در پایان باید به این نکته اشاره کرد که اوقات فراغت به معنای بیکاری نیست. چون در اوقات بیکاری فرد کاری برای انجام دادن ندارد ولی در اوقات فراغت کارهای متعددی می‌تواند داشته باشد که تفاوت آن با اوقات دیگرکه در آنها نیز به انجام کار و فعالیت مشغول است در هدف این کارها و فعالیت هاست. هدف از فعالیت های اوقات فراغت کسب آرامش، لذت است. فرد کاری، را نه از روی اجبار و نه بخاطر منافع مادی انجام می‌دهد. این لحظات به خود اختصاص دارد و تنها با هدف مرتبط با شخص وی و آرزوها و خواست های او انجام می‌شود. جا دارد از خیرین عزیز که همیشه در امر تهیه اوازم مصرفی جوانان و نوجوانان مثل توپ، تور و غیره پیش قدم بوده و به شادی، سلامت و نشاط بیش از مسئولین اهمیت داده اند سپاسگزاری ویژه نماییم. و مجدد از مسئولین محترم توزیع عادلانه امکانات را در تمام نقاط شهر نایین حتی روستاها خواهان و خواستاریم.

ای کاش مسئولین محترم همانند زمان انتخابات که مردم شریف و نجیب محمدیه برایشان مهم می شوند! و همینطور هزینه می کنند، هم اکنون، قدری هم برای امکانات و وسایل موردنیاز ورزشی جهت اوقات فراغت جوانان و نوجوانان عزیز ما سفارش و هزینه می کردند… موفقیت همگان آرزوی ماست. با تشکر.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>